Ta med klassen på en utendørs orienteringstur på Grønland og bli bedre kjent med Oslos mest spennende bydel.
Grønland
8.–10. trinn og VGS
Gjennom åtte poster plassert utendørs gjør elevene oppgaver knyttet til områdets historie både før og nå. Elevene får utdelt kart og spørsmålsark, og oppgavene varierer fra å sammenligne gamle fotografier med det elevene ser rundt seg og vurdere endringer i bydelen, til å lese og finne svar på spørsmål. Vi er innom temaer som handel, innvandring, områdeløft og fattigdom.
Passer for: 8.–10. trinn og VGS
Sted: Grønland
Tilbys: Hele året
Varighet: 1–2 timer
Opplegget passer best for elever på ungdomstrinnet og videregående skole.
Undervisningsopplegget gjennomføres på egenhånd uten formidler.
Tilbudet er gratis.
Samfunnsfag, kompetansemål etter 10. trinn:
– Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
– Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
KRLE, kompetansemål etter 10. trinn:
– Utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
Fra læreplanen i Samfunnsfag, kompetansemål etter VG1 og VG2:
– Reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie
– Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
Fra læreplanen i Politikk, individ og samfunn:
– Diskutere årsaker til utviklingen av bosettingsmønstre i Norge i nyere tid
Fra læreplanen i historie, kompetansemål etter VG2:
– Presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn