Gjennom åtte poster plassert utendørs gjør elevene oppgaver knyttet til områdets historie både før og nå. Elevene får utdelt kart og spørsmålsark, og oppgavene varierer fra å sammenligne gamle fotografier med det elevene ser rundt seg og vurdere endringer i bydelen, til å lese og finne svar på spørsmål. Vi er innom temaer som handel, innvandring, områdeløft og fattigdom.

Passer for: 8.–10. trinn og VGS
Sted: Grønland
Tilbys: Hele året
Varighet: 1–2 timer

Opplegget passer best for elever på ungdomstrinnet og videregående skole.

Undervisningsopplegget gjennomføres på egenhånd uten formidler.

Tilbudet er gratis for alle.

Bestill tilbud

Ungdomstrinnet
Send forespørsel
Videregående skole
Send forespørsel
For å bestille sender du en forespørsel gjennom vårt bookingsystem, der du velger ønsket tidspunkt. Bookingen er ikke bekreftet før du mottar en bekreftelse på e-post.

Viktig informasjon ved bestilling

Når du sender en forespørsel vil en av våre formidlere behandle forespørselen i løpet av noen dager. Vanlig svartid er 35 virkedager, men i perioder med større pågang kan det ta lengre tid. Bookingen er først bekreftet når du mottar en bekreftelse på e-post. Hvis forespørselen avslås anbefaler vi å forsøke et annet tidspunkt.

Vi tester et nytt bookingsystem, og ønsker at alle bookinger skal gå gjennom dette. Ta kontakt på skole@oslomuseum.no hvis du opplever utfordringer.

Samfunnsfag, kompetansemål etter 10. trinn:

– Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

– Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst

KRLE, kompetansemål etter 10. trinn:

– Utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn

Fra læreplanen i Samfunnsfag, kompetansemål etter VG1 og VG2:

– Reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie

– Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper

Fra læreplanen i Politikk, individ og samfunn:

– Diskutere årsaker til utviklingen av bosettingsmønstre i Norge i nyere tid

Fra læreplanen i historie, kompetansemål etter VG2:

– Presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn