Ta med klassen på en utendørs byvandring med en av våre formidlere og finn sporene etter historiske bygg og borgere i byen vår.
Ute i byen
8.–10. trinn og VGS
Vandringen starter ved Christiania Torv og ender opp på Karl Johans gate. Hvordan var livet for de privilegerte i kongens nye by? Og hvordan levde de som befant seg nederst på rangstigen? På vandringen får elevene se hvordan byen endret seg i takt med politiske forbindelser og maktovertakelser på 1800-tallet.
I løpet av turen besøker vi ulike bygninger og hører om noen menneskene som har levd i byen vår. Vi kommer blant annet innom disse temaene:
Foto: Rune Aakvik / Oslo Museum
Passer for: Ungdomstrinnet og VGS
Sted: Oppmøte utenfor Café Skansen i Rådhusgata 30
Tilbys: 15. mars–15. oktober
Varighet: 60 min
Osloskolen: Gratis
AKS, SFO, barnehager, private skoler og utenbys klasser: kr 750,-
Ungdomstrinnet
Send forespørsel (Osloskolen)
Send forespørsel (privatskoler og utenbys)
Videregående skole
Send forespørsel (Osloskolen)
Send forespørsel (privatskoler og utenbys)
For å bestille sender du en forespørsel gjennom vårt bookingsystem, der du velger ønsket tidspunkt. Bookingen er ikke bekreftet før du mottar en bekreftelse på e-post.
Når du sender en forespørsel vil en av våre formidlere behandle forespørselen i løpet av noen dager. Vanlig svartid er 3–5 virkedager, men i perioder med større pågang kan det ta lengre tid. Bookingen er først bekreftet når du mottar en bekreftelse på e-post. Hvis forespørselen avslås anbefaler vi å forsøke et annet tidspunkt.
Vi tester et nytt bookingsystem, og ønsker at alle bookinger skal gå gjennom dette. Ta kontakt på skole@oslomuseum.no hvis du opplever utfordringer.
Fra læreplanen i historie, kompetansemål etter VG2 og VG3:
– Utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt
– Presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
– Gjøre rede for tanker og ideologier som har ligget til grunn for politiske omveltninger fra opplysningstiden til i dag og vurdere betydningen av disse for menneskers muligheter til demokratisk deltakelse