I 2024 er det 400 år siden det gamle Oslo brant. Byen ble flyttet vest for Bjørvika og gjenoppbygget under navnet Christiania. I den nye utstillingen blir du kjent med den nye byen.

Søndagen etter åpning kan du bli med på kuratoromvisning med Lars Emil Hansen, kulturhistoriker, kurator og avdelingsleder for by- og teaterhistorie på Oslo Museum. Hva var det som skjedde da byen brant? Hvorfor ble byen flyttet vestover? Og hva var egentlig Christian 4. sine planer for den nye byen?

Tid: Søndag 24. mars kl. 13 og 14.30
Sted: Bymuseet, Frognerveien 67
Billetter: Grunnet begrenset plass i utstillingen må du kjøpe billett til omvisningen på forhånd. Billettprisen er den samme som prisen for vanlig inngangsbillett og gir også tilgang til resten av utstillingene.

Kjøp billetter:
Billett kl. 13.00
Billett kl. 14.30

Frognerveien 67, 0266 Oslo
Trikk 12 eller buss 20 til Frogner plass. Alle t-banelinjer til Majorstuen.

Tirsdag til onsdag: kl. 11–16
Torsdag: kl. 11–18
Fredag til søndag: kl. 11–16

Se åpningstider i ferier og helligdager

Utsikt over gamle Oslo. Skyer på himmelen. Maleri.
Relatert utstilling: Fra Oslo til Christiania

I 2024 er det 400 år siden det gamle Oslo brant. Byen ble flyttet til vest for Bjørvika og gjenoppbygget under navnet Christiania. Bli kjent med den nye byen som vokste frem.

Fra Oslo til Christiania