Velkommen til åpning av fotoutstillingen «Om hundre år er allting glemt?» på Gråbeinsletta torsdag 13. juni kl. 13.

Utstillingen åpnes av hele Norges Haldis Jahr, som selv fylte 100 år for kort tid siden. Mange kjenner Haldis fra TikTok, der hun ble stjerne over natten. Vi får høre henne i samtale med Gro Røde fra Oslo Museum/Arbeidermuseet. Eva og Turi (begge 87) forteller om oppvekst og minner fra Sagene, mens elever fra 10. klasse ved Sagene skole deler tanker om Oslo i 2124. Velkommen til utstillingsåpning!

Historisk vorspiel

Litt historisk påfyll før åpning? Bli med på Maries tur denne dagen. Vi går kl. 12 fra utenfor Hønse-Lovisas hus og ender ved utstillingsåpningen. Omviser er historiker og museumspedagog Aleksander Breiby Herseth.

Om utstillingen

Vi spoler tilbake 100 år, til 1924, da Sagene var arbeider- og industribydel nummer én. Hvilke bygninger, gater og motiver minner oss om dette i dag? Og hva står igjen for å fortelle denne historien om 100 år fra nå? I fotoutstillingen speiles eldre fotografier fra 100 år tilbake i tid, med motiv fra samme sted anno 2024. I tillegg vises bilder 100 år fram i tid – elever i 10. klasse ved Sagene skole har tatt utfordringen og laget ulike fremtidsscenarioer.

Dette er en vandreutstilling som vil flyttes rundt i bydelen. Første visningssted er Gråbeinsletta. Utstillingen er et samarbeid mellom Bydel Sagene, Sagene Torshov historielag og Oslo Museum/Arbeidermuseet.

Tid: Torsdag 13. juni kl. 13
Sted: Gråbeinsletta, utenfor Sagene samfunnshus
Pris: Gratis

Sort-hvitt-bilde av mann som sykler etter en gammel bil over en bru. Fabrikkbygninger på hver side av brua.
Relatert utstilling: Om hundre år er allting glemt?

I denne fotoutstillingen spoler vi tilbake 100 år, til 1924, da Sagene var arbeider- og industribydel nummer én. Hvilke bygninger, gater og motiver minner oss om dette i dag? Og hva står igjen for å fortelle denne historien om 100 år fra nå?

Om utstillingen