Velkommen til utstillingsåpning tirsdag 19. mars kl. 18 på Bymuseet i Frognerparken.

Utstillingen åpnes av ordfører Anne Lindboe. Historiker Lars Roede gir oss «highlights fra Kvadraturens historie». Kammerkoret Vox Humana fremfører utdrag fra bestillingsverket «Rekviem for Oslo» – en poetisk skildring av de dramatiske hendelsene i 1624 – komponert av Håvard Enstad til årets byjubileum. Dirigent er Halvard Hiis. Museumsdirektør Marie Skoie vil også si noen ord i løpet av kvelden.

Enkel servering og mulighet for å kjøpe drikke i baren.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Åpningen markerer starten på Oslo Museums jubileumsprogram, som blant annet skal bestå av nye utstillinger på alle museets tre arenaer, spesialutgaver av de populære Kjenn din by-vandringene og flere arrangementer utover våren og høsten.

Illustrasjon: Jacob Coning 1699: Utsikt fra Ekeberg. Olje på lerret. Nasjonalmuseet.

Tid: Tirsdag 19. mars kl. 18
Sted: Bymuseet, Frognerveien 67
Pris: Gratis

Frognerveien 67, 0266 Oslo
Trikk 12 eller buss 20 til Frogner plass. Alle t-banelinjer til Majorstuen.

Utsikt over gamle Oslo. Skyer på himmelen. Maleri.
Relatert utstilling: Fra Oslo til Christiania

I 2024 er det 400 år siden det gamle Oslo brant. Byen ble flyttet til vest for Bjørvika og gjenoppbygget under navnet Christiania. Bli kjent med den nye byen som vokste frem.

Fra Oslo til Christiania

Vi feirer Oslo i 2024!

I 2024 er det dobbelt byjubileum i Oslo, noe som skal markeres i hele byen. La oss bruke året til å bli bedre kjent med byen vår – med historien, menneskene og hvordan Oslo har blitt til den mangfoldige storbyen vi kjenner i dag.

Jubileet og aktiviteter

Frogner hovedgård fasade. To mødre med hver sin barnevogn i forgrunnen.
Bymuseet i Frognerparken

Bymuseet ligger vakkert til ved Frogner hovedgård i Frognerparken og er samlokalisert med Teatermuseet. Her blir du kjent med historien bak dagens mangfoldige storby gjennom varierte utstillinger.

Her finner du også en hyggelig kafé og museumsbutikk samt Oslo Museums eget bibliotek.

Bymuseet