Hvordan har språket vårt utviklet seg gjennom historien? Professor Christine Meklenborg Nilsen leder oss gjennom en samtale om røttene til dagens språk og hvordan det norske språket endres gjennom påvirkning fra andre språk og kulturer.

Samtalen foregår på Interkulturelt Museum, der du blant annet kan oppleve utstillingen Beyond Barcode, der du får utforske ulike fremtidsscenarioer for Oslo. I et av de syv scenarioene har ungdom, i samarbeid med Universitetet i Oslo og forskningsprosjektet CoFutures, sett på hvordan det norske språket kan se ut i 2063.

Du møter

• Khalid Alabodi og Yassin Ali er begge oppvokst på Grønland, og er bidragsytere i utstillingen Beyond Barcode.
  • Bente Ailin Svendsen er professor i flerspråklighet og norsk som andrespråk. Hun var fagansvarlig for Oslo Museums utstilling «Oslo sier. Språk i byen» i 2016.
  • Christine Meklenborg Nilsen er språkprofessor og leder Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk ved Universitetet i Oslo. Hun styrer ordet.

Samtalen er en del av Humaniorafestivalen 2024 og et samarbeid med Universitetet i Oslo.

Foto: Fra utstillingen Beyond Barcode. Mari Rosenberg / Oslo Museum

Tid: Torsdag 14. mars kl. 18
Sted: Interkulturelt Museum, Tøyenbekken 5

Tøyenbekken 5, 0188 Oslo
T-bane til Grønland

Tegning, fremtidsvisjon av bygget Interkulturelt Museum holder til i. Mennesker, fantasivesener, romskip og kjempestore planter.
Relatert utstilling: Beyond Barcode

Er det bare de etablerte forestillingene om klimakrise, høyteknologi og økte sosiale forskjeller som gjelder i fremtiden, eller finnes det alternativer?

Mer om utstillingen