Kurator og avdelingsleder for by- og teaterhistorie, Lars Emil Hansen, tar oss med inn i Bymuseets kjerneutstilling, OsLove – byhistorie for begynnere. Gjennom modeller, malerier, fotografier, gjenstander, personlige historier og filmklipp blir vi kjent med Oslos historie fra byens etablering i middelalderen og fram til i dag.

Hør om menneskene som har bodd i byen, Oslo under middelalderen, 1600-tallets Christiania, 1800-tallets nye hovedstad og industriby, østkant og vestkant, 1900-tallets sosiale boligbygging, drabantbyutbyggingen, nyere innvandring, byfornyelse og byvekst fra 1970-årene og framover.

Omvisningen er en perfekt introduksjon til årets byjubileum, og passer både for deg som ikke kjenner byens historie så godt fra før og mer «viderekommende».

Tid: Søndag 21. januar kl. 13 og 14.30
Sted: Bymuseet, Frognerveien 67
Billetter: Grunnet begrenset plass i utstillingen må du kjøpe billett til omvisningen på forhånd. Billettprisen er den samme som prisen for vanlig inngangsbillett og gir også tilgang til resten av utstillingene.

Kjøp billetter:
Billett kl. 13.00
Billett kl. 14.30

Frognerveien 67, 0266 Oslo
Trikk 12 eller buss 20 til Frogner plass. Alle t-banelinjer til Majorstuen.

Tirsdag til onsdag: kl. 11–16
Torsdag: kl. 11–18
Fredag til søndag: kl. 11–16

Se åpningstider i ferier og helligdager

Lang, smal gang med malte portretter på venstre side. Til høyre skimtes et utstillingsområde med gjenstander.
Relatert utstilling: OsLove – byhistorie for begynnere

Bli kjent med Oslos historie gjennom 1000 år, fra middelalderen til i dag.

Mer om utstillingen