I sentrum av Oslo finnes monumenter over Camilla Collett, Rikard Nordraak og Niels Henrik Abel. Abelmonumentet, som ble reist i 1908, regnes som Vigelands definitive gjennombrudd som billedhugger. Nordraak og Collett ble begge avduket i løpet av noen mai-dager i 1911 og var med på å styrke Vigelands posisjon ytterligere.

På denne vandringen tar Jarle Strømodden, museumsleder ved Vigelandmuseet, oss med på en vandring gjennom Vigelands monumenter i Oslo sentrum. Bli kjent med historien bak, personene de representerer og betydningen av arbeidene for Vigelands kunstnerskap.

Tid: Tirsdag 4. juni kl. 18
Oppmøtested: Abelmonumentet i Slottsparken

Ved Abelmonumentet på Abelhaugen i Slottsparken

Byvandringer

Oslo Museum tilbyr flere ulike byvandringer gjennom hele året. Se alle vandringene her.

Byvandringer

En guide snakker til tilhørere. I bakgrunnen et stort gult trebygg.
Omvisninger og byvandringer på bestilling

Vil du bestille en privat byvandring eller omvisning i en av våre utstillinger? Vi tilbyr ulike omvisninger og byvandringer på forespørsel for grupper, i tillegg til skreddersydde turer. Opplev museet og byen med våre dyktige formidlere.

Omvisninger og byvandringer på bestilling