Nordøst i Oslo ligger Furuset – et område med historiske røtter tilbake til middelalderen, den gang det var et øde kirkesogn. I dag viser Furuset mange typiske trekk fra utbyggingen av Groruddalen på 1950-tallet, med industriarealer anlagt i bunnen av dalen og boligbebyggelse i høyden. Drabantbyen Furuset ble først bygget ut på 1970-tallet, der ny infrastruktur – med blokk- og rekkehusbebyggelse, skole, barnehager, T-banestasjon og kjøpesenter – var med på å danne området slik vi kjenner det i dag.

Siden starten av 2000-tallet har Furuset vært del av Groruddalssatsingen, som et insentiv fra Oslo kommune. Satsing på kunst og kultur i offentlige rom har vært sentralt i områdeløftet, og barnehager, skoler, sykehjem, fritidsklubber, bibliotek og aktivitetshus er blant stedene som har fått fysiske avtrykk i nærmiljøet på Furuset. Kunstverkene du finner her forvaltes og formidles av Oslo kommunes kunstsamling – byen og innbyggernes egen kunstsamling.

På vandringen kan du bli med kunsthistoriker Lill K. Stensrud fra Oslo kommunes kunstsamling på en kunst- og områdevandring på Furuset. Vi tar turen til Furuset T-bane, FUBIAK, demenslandsbyen Furuset hageby, skulpturhagen på nye Granstangen skole, Verdensparken og Verdensplassen.

Tid: Tirsdag 11. juni kl. 18
Oppmøtested: Hovedinngangen til Furuset T-banestasjon
Pris: Gratis

Hovedinngangen til Furuset T-banestasjon

Byvandringer

Oslo Museum tilbyr flere ulike byvandringer gjennom hele året. Se alle vandringene her.

Byvandringer

En guide snakker til tilhørere. I bakgrunnen et stort gult trebygg.
Omvisninger og byvandringer på bestilling

Vil du bestille en privat byvandring eller omvisning i en av våre utstillinger? Vi tilbyr ulike omvisninger og byvandringer på forespørsel for grupper, i tillegg til skreddersydde turer. Opplev museet og byen med våre dyktige formidlere.

Omvisninger og byvandringer på bestilling