Den nasjonale minoriteten romanifolket, også kalt tatere, har en lang historie her i byen. For noen har Oslo vært en del av et tradisjonelt nomadisk liv med reising, handel og håndverk. Andre har valgt å slå seg ned i storbyen. Historien til romanifolket er preget av den hardhendte assimileringspolitikken frem til nedleggelsen av Norsk Misjon Blant Hjemløse i 1989. Hatprat og diskriminering rammer fortsatt hardt.

På denne vandringen får du blant annet høre om historien til romanifolket i Oslo. Hør om Gudrunsaken og synske Fløttumgutten som skapte taterfrykt og klappjakt på romanifolk i hovedstaden i 1907, om reisendes båtliv i Akerselva, Loelva og fjorden, om oppstarten på assimileringen 1846 og om reisendes egenorganisering og motstand fra 1990-tallet.

Vandringen ledes av kulturhistoriker Unn Hovdhaugen og historiker Johanne Bergkvist, Oslo byarkiv, og Kai-Samuel Vigardt, slektsforsker og researcher.

Tid: Tirsdag 14. mai kl. 18
Oppmøtested: Utenfor hovedinngangen til Operaen
Pris: Gratis

Utenfor hovedinngangen til Operaen

Byvandringer

Oslo Museum tilbyr flere ulike byvandringer gjennom hele året. Se alle vandringene her.

Byvandringer

En guide snakker til tilhørere. I bakgrunnen et stort gult trebygg.
Omvisninger og byvandringer på bestilling

Vil du bestille en privat byvandring eller omvisning i en av våre utstillinger? Vi tilbyr ulike omvisninger og byvandringer på forespørsel for grupper, i tillegg til skreddersydde turer. Opplev museet og byen med våre dyktige formidlere.

Omvisninger og byvandringer på bestilling