Det tyske nærværet i Oslo under krigen var omfattende, og Ekeberg var et av de områdene som hadde størst militærstrategisk betydning for tyskerne og som var sterkest befestet. På Ekebergsletta, som de fleste i dag forbinder med en av verdens største fotballturneringer, var 22 luftvernkanoner, radar- og radioanlegg og tyskerbrakker. Hele Ekebergskråningen var full av krigsinstallasjoner og større minelagte områder. Flertallet av bygg og boliger var rekvirert av tyskerne.

På denne vandringen tar Janne Wilberg, kunsthistoriker og tidligere byantikvar i Oslo, oss med på en vandring på Ekeberg. Hør om områdets betydning under krigen, om Æreskirkegården, det tyske propagandamaskineriets rolle på Ekeberg og flyttingen av flere tusen lik til Alfaset kirkegård.

Tid: Tirsdag 28. mai kl. 18
Oppmøtested: Ekeberg Camping bussholdeplass

Ekeberg Camping bussholdeplass

Byvandringer

Oslo Museum tilbyr flere ulike byvandringer gjennom hele året. Se alle vandringene her.

Byvandringer

En guide snakker til tilhørere. I bakgrunnen et stort gult trebygg.
Omvisninger og byvandringer på bestilling

Vil du bestille en privat byvandring eller omvisning i en av våre utstillinger? Vi tilbyr ulike omvisninger og byvandringer på forespørsel for grupper, i tillegg til skreddersydde turer. Opplev museet og byen med våre dyktige formidlere.

Omvisninger og byvandringer på bestilling