Torshovkvartalene er like populære boområder i dag, som da de var nye for 100 år siden. Det er ikke dårlig når over halvparten av de 1762 leilighetene er 1-romsleiligheter, med bad og toalett som er tynt på plass på de mest sinnrike måter.

Bakgrunnen for Torshovbyen var at industrialiseringen hadde medført en eksplosiv befolkningsvekst, og at Kristiania var preget av trangboddhet, helseproblemer og boligmangel.

I 1916 ble store deler av gårdene Lilleborg og Torshaug innkjøpt. Arkitekt, og senere reguleringssjef Harald Hals, sto bak den største kommunale boligutbyggingen til da.

Beliggenheten er fantastisk – 5 minutter fra Grünerløkka, kort vei til sentrum, Majorstuen og til marka. Strøket er enhetlig, med hyggelige variasjoner av 3-etasjers gårder rundt store, solrike og trafikkfrie gårdsrom. Dagens beboerne kan i tillegg velge mellom hundelufting i Torshovdalen og kafébesøk rundt Torshovparken. Mange legger turen til kulturhuset Soria Moria eller til Oslo Nyes dukketeater i Trikkestallen.

Under vandringen skal vi utforske arkitektur og gater og hente fram minnestoff som kan fortelle mer om dagliglivet i denne storsatsningen for byens arbeiderbefolkning.

Dagtid (frem til kl. 16)
Minimumspris: kr 1500
8–15 personer: kr 200 per pers
16–25 personer: kr 3 500
Grupper over 25 personer: etter avtale (min. kr. 3 500)

Prisen inkluderer inngang til museet.

Ettermiddag/kveld (16–20)
Minimumspris: kr 2000
8–15 personer: kr. 250 per person
16–25 personer: kr 4 500
Grupper over 25 personer: etter avtale

Prisen inkluderer inngang til museet. Utgifter til vakthold kommer i tillegg.

Ta kontakt for konkret tilbud.