Tidsskriftet formidler ny kunnskap om Oslos historie og har vært utgitt siden 1955. Det ble lansert til Bymuseets 50-årsjubileum av museets nye direktør Harald Hals II, som var aktiv og nyskapende på mange felt. Målet med utgivelsen var, i tillegg til å formidle kunnskap om byen, at bladet skulle være et bindeledd mellom museet og publikum, spesielt museets medlemmer.

Artiklene i Byminner gir leserne utvidet kunnskap om museets aktiviteter, tematikk og formål. Målet er å gjenspeile eksisterende eller kommende utstillinger, prosjekter eller arrangementer. Den visuelle profilen er tydelig, med store og mange bilder, hovedsakelig fra museets egne samlinger.

Bidragsyterne er både eksterne fagpersoner og museets egne medarbeidere.

Redaktør: Kristin Margrethe Gaukstad
Kontakt: post@oslomuseum.no

Vil du lese Byminner?

De nyeste utgavene av Byminner er til salgs i museumsbutikken på Frogner.

Museumsbiblioteket har alle de trykte utgavene av Byminner tilgjengelig. Biblioteket er åpent for drop in-besøk på torsdager og ved avtale.

Ved å melde deg inn i Bymuseets venner får du to utgaver av Byminner i året, i tillegg til flere andre fordeler.

Vil du lese eldre utgaver av Byminner? Over 200 utgaver av Byminner er digitalisert av Nasjonalbiblioteket.

Les eldre utgaver

Tidligere utgaver i PDF

Ung kvinne ser i hyllene på  biblioteket
Biblioteket

Biblioteket til Oslo Museum ligger i Frognerparken i tilknytning til Bymuseet og Teatermuseet, og er Norges eneste spesialbibliotek for oslohistorie.

Museumsbiblioteket er åpent for drop in-besøk på torsdager og ved avtale.

Biblioteket

Kolonialforretning i Oslo 1936. Svart-hvitt.
Samlingene

Oslo Museum forvalter en av landets største fotosamlinger samt en stor samling av malerier og Oslo-portretter og en rik gjenstandssamling.

Om samlingene