Liv Bugges kunst åpner for spørsmål om hvordan vi i vårt sosialdemokrati kategoriserer og skiller mellom det menneskelige og det ikke-menneskelige, det normale og det avvikende. I denne utstillingen presenteres Liv Bugges arbeider i to samfunnsinstitusjoner: Fengselet og museet.

Med ulike kunstneriske uttrykksformer behandler Bugge møtet mellom kroppen og disse maktinstitusjonene. Liv Bugge har undersøkt det hun kaller strukturell magi, hvordan institusjonene i sin eksistens utfører transformative hendelser og forsvinningsnumre. I video og lydverk følger vi hendene som håndterer de geologiske samlinger, og kroppene som forsvinner inn i fengselsarkitekturen.  Skulpturelle arbeid inneholder menneskelige spor: Avtrykk av merker etter aggresjon og slitasje i fengselsveggene, materiell knyttet til utvinning av ressurser, og avstøpninger av fossilt og mineralsk materiale. Berøringen blir utgangspunktet for en undersøkelse av hvordan institusjonene kan beskrives som beholdere for normative oppfattelser av skillet mellom det menneskelige, det levende og det ikke-levende.

Liv Bugge (1974) er utdannet fra Statens kunstakademi i Oslo og HISK (Higher Institute for Fine Art) i Belgia. Liv Bugges kunstneriske praksis innlemmer en rekke medier, med hovedvekt på video. Bugge er interessert i aggresjon som både en konstruktiv og destruktiv kraft i samfunnet. Mange av hennes arbeider forstyrrer grensen mellom fortid og nåtid, gjerningsperson og offer, og mellom fakta og fiksjon. Utstillingen er en del av PHD-arbeidet til stipendiat Liv Bugge ved Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo, og inngår som en del av hennes avsluttende arbeid.

Under åpningen blir det boklansering av “To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself”.

Utstillingen står til 20. januar.

 

I samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo.

Praktisk Informasjon

Oslo Museum bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre opplevelsen din. Ved å fortsette besøket på oslomuseum.no, godtar du bruken av informasjonskapsler. LES MER