Fra læreplanen i samfunnsfag, kompetansemål etter 10. trinn:
– Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Fra læreplanen i kunst og håndverk, kompetansemål etter 10. trinn:
– Analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
– Undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
Fra læreplanen i historie, kompetansemål etter VG3:
– Utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet
– Reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden