Covid-19: Museet og museumsbutikkene er midlertidig lukket. Les mer | Digitale opplevelser

Fra «Guds grønne enger» i mellomkrigstiden til «Ways of Seeing» på Black Box teater i 2018: Enkelte forestillinger har politisk sprengkraft nok til å dominere den offentlige debatten. Hva kan disse forestillingene og kontroversene rundt dem fortelle oss om teatret, og om samfunnet?

NY DATO: Torsdag 22. april kl. 18.00 sender vi direkte fra Teatermuseet.

Følg arrangementet og se live-sendingen her.

Forsker Haakon Bekeng-Flemmen og regissøren bak «Ways of Seeing», Pia Maria Roll, trekker linjer fra en av mellomkrigstidens store kulturkamper til dette tiårets mest debatterte kunstprosjekt.

I mellomkrigstiden ble Nationaltheatrets forestilling «Guds grønne enger» “kansellert” etter en hard kampanje fra en kristen protestbevegelse som reagerte på at Gud var svart. Det første til en ny blasfemiparagraf, stiftelsen av KRF og Øverland-rettsaken.

I 2019 fremmet politikere i FRP forslag om at Black Box teater skulle miste offentlig støtte for å ha vist stykket «Ways of Seeing» – der husfasadene til politikere og finansfolk på høyresiden ble vist. Oppsetningen førte til en offentlig svertekampanje, sensurforsøk og Bertheussen-rettssaken.

Hvordan har teaterdebatten forandret seg? Hvem skal bestemme hva som kan ytres fra scenen?

 

Pia Maria Roll er regissøren som sammen med Hanan Benammar og Sara Baban sto bak «Ways of Seeing». Roll har i tillegg skapt en lang rekke forestillinger som problematiserer viktige politiske konflikter i vår tid, ofte ved bruk av dokumentarisk materiale og aktører fra det virkelige liv.

 

Haakon Bekeng-Flemmen er idéhistoriker og har skrevet Kulturkamp og krenkelse – striden om Guds grønne enger 1932–1934. Bekeng-Flemmen er fra før kjent som journalist og redaktør og arbeider i dag som seniorrådgiver i Kulturrådet.