Bestilling

Miriam Rösler mir@oslomuseum.no / 40 20 46 39

Industriell revolusjon i Norge

Akerselva var tekstilindustriens kraftkilde. Til elva kom ny teknologi og ny kapital. Industrien endret byen både demografisk, økonomisk, politisk og sosialt. Fabrikkbygningene og boligene er bevart og disse omgivelsene danner rammen rundt undervisningen. Elevene får selv oppleve området der industrien hadde sin begynnelse.

I dette autentiske fabrikkmiljøet formidler vi små og store fortellinger om arbeidslivet og hverdagen. Elevene tas med i samtaler om temaer som arbeiderklassens fremvekst, om arbeiderbevegelsens krav, fagforeninger, den nye teknologien, mulighetene og optimismen, og den økonomiske vekstens betydning.

Vi tar elevene med til et besøk i en arbeiderbolig fra 1848. I en liten leilighet på 20 m2 der 6 personer delte husly gis det rom for refleksjon og undring.

Elevene inviteres også med i den fargerike utstillingen i Sagveien 28. Her kan elevene undersøke ulike temaer fra industrihistorien gjennom kilder, litteratur og gjenstander.

Ressurser til for -og etterarbeid

 


Kompetansemål for Læreplan i Historie 

Fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram & påbygging til generell studiekompetanse. Etter VG3. Samfunn og mennesker i tid

  • gjør rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet

Undervisningsopplegget egner seg også for helsefagarbeid og andre samfunnsfag.

I Oskar Braathens fotspor

Om nyrealisme, heimstaddiktning og industriarbeidernes hverdag

Vi vandrer i østkantdikterens fotspor og hører utdrag fra Braatens litteratur. Elevene får oppleve stedene som Braaten har diktet inn i sine noveller, skuespill og romaner. Våre omvisere leser utdrag fra utvalgte noveller, og setter diktningen inn i en litteraturhistorisk sammenheng.

Vi trekker også historiske linjer til Braatens nære fortid og samtid. Omvisningen lar seg dermed godt kombinere med historieundervisning om industriell revolusjon fra 1850 og fremover.

«At det ikke finnes noen mere «bediktet» gatestump i Oslo by enn Sandakerveien fra Beierbroen og op til Thorhauggaten, tror jeg nok jeg tør si. Jeg har skrevet et dusin bøker om menneskene og husene der, og jeg er visst dessverre ikke ferdig ennu. Men det er naturligvis ikke «sant» alt det jeg har skrevet, og de fleste av endelsene jeg har fortalt om kunde likeså gjerne ha gått for sig i andre strøk av byen.» (Braaten 1929: St. Hallvard).


Læreplan i norsk kompetansemål etter VG3 – studieforberedende program

• analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentrale norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng

 

 

Praktisk Informasjon

Oslo Museum bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre opplevelsen din. Ved å fortsette besøket på oslomuseum.no, godtar du bruken av informasjonskapsler. LES MER