Fra læreplanen i norsk, 1.–4. trinn, kompetansemål etter 2. trinn:
– Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
Fra læreplanen i kroppsøving, 1.–4. trinn, kompetansemål etter 2. trinn:
– Utforske eigen kroppsleg bevegelse i leik og andre aktivitetar, åleine og saman med andre
Fra læreplanen i norsk, 1.–4. trinn, kompetansemål etter 4. trinn:
– Holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser
– Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
Fra læreplanen i KRLE, 1.–4. trinn, kompetansemål etter 4. trinn:
– Sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
Fra læreplanen i norsk, 5.–7. trinn:
– Leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
– Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
Fra læreplanen i norsk, 8.–10. trinn, kompetansemål etter 10. trinn:
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
– Uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
Fra læreplanen i produksjon for scene, 8.–10. trinn:
– Bidra til dynamisk samspill i utforskende kreative prosesser
– Utforske og samtale om ulike kunstneriske uttrykk og kulturopplevelser